مناسبات تصوف وتشیع در عصر صفوی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ارومیه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده لطیف حسینی
  • استاد راهنما حبیب ارجمند زاده
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1391
چکیده

یکی از مباحث مهم وکلیدی در تاریخ عصر صفوی ،بررسی وضعیت ومناسبات تصوف وتشیع است.چون تاریخنگاری این عصر بیشترین تاکید وتوجه را به این مساله اختصاص داده که صفویان را حکومتی شیعی ودارای منشا وخواستگاه صوفیانه معرفی نماید،بنابراین ضروری است تا این ادعا در بوته ی آزمایش مورد دقت قرار گیرد. محققین معاصر بیشترین تلاش خود را بر این امر مصروف کرده اند که با طرح مباحث صرفا نظری وچشم پوشی از واقعیات تاریخی ؛شکل گیری حکومت صفوی را حاصل وحدت تشیع وتصوف معرفی کنند واین دو عنصر را باعث ادامه حیات سیاسی این حکومت بدانند. در بررسی دوره ی صفوی نمی توان با بلند پروازی از این حکومت سخن گفت ،باید اثرات مخرب حملات مغول را دراین دوره در نظر گرفت وبا دقت تصوف این دوره را باز شناسی کردوطرایق صوفیه را مورد بررسی قرار داد. نمی توان از تصوف عصر صفوی سخن گفت وآن را با تشیع مرتبط ساخت ولی از صوفیه ی قزلباشی وویژگیهای فکری واعتقادی آن سخن نگفت ویا طرایق سنی مذهب مانند شاذلیه،نوربخشیه را نادیده گرفت،چیزی که بیشترین بهانه را به دست مخالفین تصوف می داد. روی دیگر سکه ی مناسبات،یعنی تشیع نیز باید با دیدی انتقادی نگریسته شود ،چون تشیع نیز مانند تصوف وضعیتی به هم ریخته داشت ونمی توان برای تشیع این دوره تعریفی واحد ارائه کرد. تشیع قزلباشی از یک طرف وتشیعی که با تلاشهای شاه طهماسب وهمت علمای جبل عاملی درایران پایه گذاری شد وبیشتر جنبه ی فقاهتی داشت ،شکل غالب تشیع این دوره را تشکیل می دهندوهرگونه بررسی مناسبات تشیع وتصوف بدون در نظر گرفتن تشیع فقاهتی غیر ممکن است. تشیع فقاهتی آنچنان علیه تصوف عصر صفوی شورید که اعتراض برخی علمای بزرگ شیعی را نیز به دنبال داشت ،که خود فصلی مهم از مناسبات تشیع وتصوف را به خود اختصاص می دهد وتشیع فقاهتی را رودر روی تشیع عرفانی قرار می دهد. تحقیق حاضر بر آن است با شناخت مشکلات وشناسایی انواع تشیع وتصوف رایج در عصر صفوی ،مناسبات این دو را اعم از همکاریها وتنش ها بررسی نماید وعلل وعوامل اختلافات را از انگیزه های سیاسی واعتقادی مشخص کند. کلمات کلیدی:

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تعامل و تقابل تصوف و تشیع در عصر صفوی

قرن هشتم ‌هجری‌قمری، سرآغازی بر آشتی تصوف با تشیّع امامیه به شمار می‌رفت. اما این روابط در آستانۀ تأسیس سلسله صفوی، به‌حدی گسترش یافت که مفاهیمی چون ولایت، در آمیزه‌ای از مضامین شیعی‌صوفی، زمینه را برای کارکرد سیاسی آن مستعد ساخت. خانقاه‌نشینان صفوی برای نخستین‌بار، تشیّع امامیه را در ایران‌ رسمیّت دادند؛ امّا اتکا به حمایت ترکمانان در کسب قدرت، گزیری جز برتری وجه صوفیانه غالی بر تشیع اعتدالی نمی‌ن...

متن کامل

تحلیل گفتمانی رساله های ردیه بر تصوف در عصر صفوی

 رابطة متعارض و چندبعدی حوزه‌های تشیع، تصوف و سلطنت در دورة صفویه، سبب شکل‌گیری گفتمان‌ها، گزاره‌ها و کنش‌های گفتمانی خاصی در آن دوران شده است. این رابطه حول محور تلاش برای کسب مشروعیت سیاسی و اجتماعی و با هدف تثبیت نظم گفتمانی مطلوب شکل گرفته است. در این بین، می‌توان ردیه‌های اعتقادی صوفیه و روحانیت شیعی را رسانه‌هایی سیاسی و عقیدتی با هدف بیرون‌راندن گفتمان رقیب از میدان مشروعیت سیاسی و اجتما...

متن کامل

مناسبات روحانیان با دولت در عصر صفوی

واکاوی رابطة میان روحانیان، در مقام نیروی مهم اجتماعی، با دولت صفوی می تواند ما را از درک بسیطی از رابطه به سوی درک دقیق آن سوق دهد. موضوع این مقاله، مناسبات میان دولت و روحانیان است؛ بنابراین فراز و فرود روابط میان روحانیان و حکومت،شکل های مشارکت آن ها در سیاست و چگونگی تحول آن در دورة صفوی و عوامل مؤثر بر این تحول بازکاوی شده است. مناسبات میان دولت و روحانیان براساس دیدگاه نظری چارلز تیلی به ...

متن کامل

تعامل و تقابل تصوف و تشیع در عصر صفوی

قرن هشتم هجری قمری، سرآغازی بر آشتی تصوف با تشیّع امامیه به شمار می رفت. اما این روابط در آستانۀ تأسیس سلسله صفوی، به حدی گسترش یافت که مفاهیمی چون ولایت، در آمیزه ای از مضامین شیعی صوفی، زمینه را برای کارکرد سیاسی آن مستعد ساخت. خانقاه نشینان صفوی برای نخستین بار، تشیّع امامیه را در ایران رسمیّت دادند؛ امّا اتکا به حمایت ترکمانان در کسب قدرت، گزیری جز برتری وجه صوفیانه غالی بر تشیع اعتدالی نمی نها...

متن کامل

ناکارآمدی فرهنگی و اجتماعی تصوف در عصر صفوی و نقش آن در تحکیم موقعیت فقیهان شیعی

چکیده از تحولات تاریخی مهم ایران، ظهور درویشان صفوی و قزلباشان صوفی است. حکومتی با بیش از دو قرن که فقهای شیعه در اصل بنیانش نقشی ندارند، ولی با این همه از همان ابتدا، شاه اسماعیل صفوی (907-930 ه.ق.) تشیع را مذهب رسمی کشور معرفی می‌کند؛ چنین رویدادی وابسته به عواملی است که این جماعت صوفی، تشیع فقاهتی را به عنوان قدرتی برتر برای اداره کشور پذیرفته، علما و فقهای شیعه را به مناصب حکومتی می‌گمارند...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ارومیه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023